Călător în Țara Sfântă

Nu sunt un tip religios. Îmi place însă senzația de a te gândi la cei dragi când te rogi pentru ei în biserică. Îmi place să mă gândesc la cei ce nu mai sunt în momentul în care aprind o lumânare. Sunt câteva biserici în care mă simt bine, însă doar când sunt singur cu gândurile mele. Nu obișnuiesc să merg la slujbe. Acestea fiind spuse, nu am ajuns cu așteptări deosebite în Israel. Însă, ca de obicei, oamenii fac diferența. Fericirea miilor de pelerini, care în sfârșit ajunseseră pe Pământul Sfânt, m-a cuprins și pe mine încet, încet. Printre creștinii veniți efectiv din toată lumea, am întâlnit cea mai mare densitate de turiști români pe care am văzut-o în vreun loc vizitat de mine. Am vizitat multe locuri mai mult sau mai puțin turistice în Israel, însă după ce am stat o zi întreagă în Ierusalim, m-am transformat și eu, aproape fără să-mi dau seama, în pelerin. Grup de Pelerini in Israel Grup de Pelerini în Ierusalim Așa cum fiecare musulman trebuie să ajungă o dată la Meca, acum sunt convins ca și fiecare creștin trebuie să ajungă măcar o dată în Israel. După ce am relatat câteva impresii generale din Israel, o să povestesc acum și despre nenumăratele informații aflate la fața locului.

Transportul în Israel

Am ajuns în Israel cu Tarom, la Tel Aviv, profitând de una din reducerile pe care aceștia le au periodic. Mai poți ajunge în Israel și cu Wizz Air care are zboruri și către Eilat, la Marea Roșie, pentru plajă și bălăceală. Wizz Air zboară către Israel din București, Cluj Napoca, Craiova, Iași, Constanța, Sibiu și Timișoara. Blue Air are și el zboruri Tel Aviv din București, Cluj Napoca, Constanța, Oradea și Iași.

Cauta bilete avion Israel

Transport Israel Șoseaua către Marea Moartă prin deșert. În imagine un autobuz – cursă regulată. Noi am închiriat o maşină direct din aerport, pentru că din experienţă ştiu că este mult mai ieftin decăt din zonele turistice. Deși nu am folosit-o în fiecare zi, a meritat investiția. Deși sunt și destul de multe autobuze în Israel, distanțele până la obiectivele turistice sunt destul de mari și în noiembrie ziua este foarte scurtă. La 5 după amiază este întuneric. Se luminează însă destul de devreme, undeva pe la 6 dimineața. Circulația cu mașina în orașe este destul de complicată, iar în Ierusalim este chiar stresantă. Șoferii sunt foarte nesimțiți, claxonează mereu, nu dau prioritate și lasă mașinile unde nimeresc, în mijlocul drumului. Cu parcarea este destul de greu și se plătește cam peste tot. Ca șofer de București am observat extrem de multe asemănări în trafic. Peste toate astea în Ierusalim se mai adaugă și pantele destul de accentuate, străduțele înguste și pietonii foarte neatenți. Nazare, Israel Ora 16.30 Nazaret, Circulație blocată Toate mașinile localnicilor sunt bușite și zgâriate pe toate părțile așa că nu le pasă dacă te lovesc. Mi s-a întâmplat și mie să fiu atins de altă mașină și nici măcar nu s-au oprit. Din această cauză asigurarea la mașina închiriată este absolut necesară și foarte scumpă. Eu am plătit 170 de dolari pe 8 zile. Aproape căt costul închirierii ei. În Israel sunt foarte multe autostrăzi care nu se plătesc. Acestea sunt foarte bine luminate noaptea. La orele de vârf, seara și dimineața, circulația este infernală și se blochează foarte des, chiar și pe autostrăzi. În Cisiordania se poate circula cu mașină închiriată doar pe șoselele mari 1 și 90 către Marea Moartă. În rest nu ai asigurare și mergi propiul risc. Sunt chiar zone unde nu ai acces deloc. Nu vă sfătuiesc să ieșiți de pe șoselele principale în Cisiordania. Zona este încă în conflic și tensiunile sunt destul de mari. Noi am vizitat Bethleem și Ierihon cu un taxi închiriat din Ierusalim care ne-a costat cam 80 de euro/persoană pentru cele 2 excursii. La trecerea graniței dintre Israel și Cisiordania trebuie să ai la tine pașaportul, pentru că nu știi niciodată dacă ești controlat. Noi nu am fost controlați deloc.

Viza de Israel

Am citit tot felul de nebunii despre viza de Israel. Noi am luat-o foarte uşor în câteva minute, însă în fața noastră un cuplu în vârstă a avut probleme. Pentru a obține viza ți se pun câteva întrebări banale de genul: Scopul intrării în Israel, durata şederii, etc. Noi am nimerit un polițist de frontieră care ştia româneşte. Ne-a chemat toată familia şi ne-a acordat viza zâmbind fără să ne întrebe nimic. Viza nu se plăteşte şi constă dintr-un cartonaş albastru pe care trebuie să îl păstrezi cu grijă. Mie mi-a fost cerut la cazare şi la închirierea maşinii. La ieşire din Israel eşti din nou întrebat câte ceva şi primeşti un cartonaş roz care este viza de ieşire. Pe mine m-a întrebat o domnişoară dacă am luat în bagaje ceva de la alte persoane. Totul a decurs bine, dar trebuie să ştiți că israelienii iau foarte în serios această viză.

Cazarea

Noi am stat în Ierusalim la Hotelul de trei stele Victoria. Un hotel decent dar care nu era la standardele europene de 3 stele. Am înțeles că asta este o regulă geberală în Israel. Hotelul era însă curat și micul dejun copios. Era și foarte aproape de orașul vechi. Personalul a fost foarte amabil. Am avut și parcare în curtea hotelului, care era foarte mică și intrau multe mașini una peste alta. Ca să ieșim de acolo era o adevărată aventură. Am fost mulțumiți de cazare și pot recomanda acest hotel fără rezerve.

Mâncarea

Mâncarea este scumpă, mai ales la restaurant. O porție normală nu o găsești sub 70 de shekeli (aproximativ 80 de lei). Așa că am mîncat destul de mult șaorme și kebab, scumpe și ele la 20-30 shekeli bucata (aproximativ 40 lei). Humusul este delicios și trebuie să-l încerci. Alte măncăruri tradiționale nu am prea remarcat, având în vedere că bucătăria israeliană seamănă destul de mult cu a noastră. Cafeaua arăbească cu cardamon este delicioasă. Vă recomand să nu ratați berea palestiniană. Am găsit-o în cartierul armenesc din Cetatea Ierusalimului. Sud de rodii Israel Sucul de rodie este delicios și merită încercat. 15-20 shekeli paharul

Prețurile în Israel

Shekeli moneda Israel Moneda israelului, shekelul este destul de apropiată ca voloare cu leu nostru. 1 Shekel = 1,15 lei Prețurile în Israel sunt exagerat de mari. Chiar mai mari decât în Italia – o altă țară care are ce arăta, dar se vinde foarte scump. Benzina este 6,9 shekeli litrul. Despre mâncare am vorbit deja. Am plătit și 300 de shekeli pentru o masă în doi. Suvenirurile sunt exagerat de scumpe. La marea majoritate a obiectivelor turistice, însă nu se plătește. Donațiile sunt însă foarte bine venite. Autostrăzile sunt gratuite așa cum am mai spus. Ghizii sunt extrem de scumpi și de multe ori nu am putut evita serviciile lor (vezi Palestina). Dacă vrei să pleci cu shekeli la tine, așa cum am făcut eu, poți schimba în București la casa de schimb M&S Exchange Office de la Piața Romană.

Obiective turistice în Israel

Ierusalim

Ierusalim Zidul Plangerii Ierusalim Zidul Plangerii În Ierusalim cred că poți veni de 100 de ori și nu vei cuprinde tot ceea ce este de văzut și se petrece pe aici. Mă refer la Orașul Vechi acum. Orașul nou se întinde pe coline precum Roma și este interesant dar nu l-am explorat deloc. Pentru o vizită de câteva zile în Cetatea Ierusalimului ai mare nevoie de un ghid. Noi am plătit unul cu 850 de shekeli (aprox 1.000 lei) pentru o zi, dar altfel chiar nu te poți descurca în forfota și labirintul de străduțe din orașul vechi. Sunt extrem de multe obiective de vizitat, de la cele mai importante cum ar fi Zidul Plângerii, Biserica Sfântului Mormânt sau Drumul Crucii pănă la cele mai mici, biserici sau cotloane. Mordechai, ghidul nostru, a fost foarte profesionist și am fost foarte mulțumiți de el. Prin urmare îl recomand cu căldură. Este român dar trăiește în Israel și am aflat enorm de multe de la el pentru o singură zi de ghidaj. Este printre puținii ghizi în limba română din Israel și recomand un ghid în limba natală pentru că sunt foarte multe nuanțe greu de înțeles, în engleză de exemplu. La Sfântul Mormânt am stat doar vreo oră la coadă, asta pentru că am urmat sfatul lui și am ajuns acolo spre închidere pe la 18,00. Este unul dintre sfaturile lui prețioase. Ierusalim Damascus Gate Poarta Damascului, Ierusalim Ierusalimul este singurul obiectiv din Israel unde aș mai veni, să îl mai vizitez cel puțin odată pe îndelete. Sunt foarte multe lucruri de vizitat și înțeles, atât în orașul vechi cât și pe Muntele Măslinilor. În rest nu mi-aș mai dori să revăd ceva în Israel. Poate doar o ieșire, vara la Marea Roșie, la Eilat.

Caesarea

Caesarea, Israel Orașul-cetate de la Marea Mediterană este un obiectiv care mi-a plăcut foarte mult. Sunt mare iubitor de istorie și îmi place să văd locurile despre care citesc prin cărți. Vizita durează căteva ore. Intrarea se plătește, dar merită.

Acra

Acra sau Akko cum îi spun israelienii este un oraș cetate plin de mistere unde aș mai reveni, pentru că am ajuns pe seară și nu am apucat să vizităm pe îndelete. Orașul este prima capitală a Cavalerilor Templieri, prin urmare ar fi multe de spus și descoperit.

Haifa

Haifa Israel Haifa este un oraș-port în estul Israelului, așezat pe dealuri înalte. Este foarte curat și civilizat în comparație cu alte orașe din Israel. Mi-a plăcut mult priveliștea de la Grădina Bahai, care este de altfel singurul obiectiv turistic din oraș. Am găsit-o închisă dar se vede perfect și de la intrare.

Nazaret

Nazaret Israel Locul unde a copilărit Iisus este acum un oraș foarte aglomerat și viu. Mi-a plăcut partea veche a orașului și m-am închinat la Biserica Ortodoxă unde un grup de români asculta o slujbă ținută de un preot român, ghidul lor probabil.

Marea Galileiei – Râul Iordan

Marea Galileiei, Israel Alt loc cu mari semnificații religioase pentru creștini este Marea Galileiei. Este de fapt un lac aflat mult sub nivelul mării la aproximativ 250 m. Mii de pelerini vin însă zilnic să se boteze în râul Iordan. Locul are o încărcătura religioasă fantastică și mi s-a părut impresionant. Botez in raul Iordan Israel Pe gardul de împrejmuire sunt rugăciuni în toate limbile pământului inclusiv în românește. De altfel pelerinii romăni vor fi foarte apreciați peste tot în Israel și de multe ori vor fi întâmpinați de călugări sau călugărițe românce.

Marea Moartă

Marea Moartă este așa de sărată (40% procent de sare în apă) încât apa devine leșioasă, aproape uleioasă. Mie nu mi-a plăcut de loc așa că nu am făcut baie. Era multă lume în apă însă pentru că mulți apreciază efectele ei terapeutice. Era foarte cald în noiembrie și se făcea baie și plajă fără probleme.

Cetatea Masada

Situată pe un deal abrupt cu vedere superbă la Marea Moartă, Cetatea Masada merită toți banii. Și nu sunt puțini. Dacă te hotărăști să urci cu telecabina te va costa 70 shekeli de peroană (vreo 80 lei). Poți ajunge și pe jos pe o cărare sau cu mașina din autostradă. Trebuie să ajungi aici la apusul soarelui, când priveliștile asupra mării moarte și a munților din fundal, ce sunt deja în Iordania, este superbă. Locul este încărcat de istorie și pasionații vor zobovi destul de mult pe aici.

Palestina (Cisiordania) – Bethleem și Ierihon

Așa cum vă spuneam am plătit destul de scump un taximetrist/ghid din Ierusalim, ca să ajungem la Bethleem în Cisiordania/Palestina. Distanța nu este mare și poate fi parcursă și cu autobuzul 231 din Ierusalim, ceea ce vă recomand. Cu mașina închiriată nu se poate intra în Bethleem. Principalul obiectiv de aici este Biserica Nașterii Domnului unde am intrat peste rand, cu ajutorul unui ghid local. Altfel am fi stat cel puțin o oră și pe aici. Timpul costă bani. Locul merită vizitat. Peștera din Bethleem în care s-a născut Iisus Palestina este mult mai săracă decât israelul și tensiunile dintre cele două țări sunt bine cunoscute. Ca turiști nu am avut nicio problemă. Ierihon Jeriko, Israel Ierihon văzut de la Mănăstirea Muntele Ispititor La Ierihon am ajuns tot pe aceeași cale. Orașul este atestat de peste 10.000 de ani și pretinde că este cel mai vechi din lume. Este mult sub nivelul mării (- 250 m). A fost foarte cald chiar și în noiembrie pentru că orașul se află în deșert. Am vizitat tot cu telefericul Manastirea Carantania Muntele Ispitirilor locul unde a postit Iisus 40 de zile. Am vizitat de asemenea și adevăratul loc de Botez al Domnului de la granița cu Iordania. Acest gen de dileme se regăsește în multe locuri legate de istoria și viața lui Iisus din Israel și Palestina. Fiecare călător crede ceea ce simte. Botezul in Iordan

Jaffa – Tel Aviv

Jaffa Israel Jaffa este portul și orașul vechi din Tel Aviv. Locul se află pe malul Mării Mediterane și este înconjurat de plaje. Viața de noapte este efervescentă și merită o vizita scurtă. Tel Aviv Israel Tel Aviv Israel

Ce mi-a plăcut în Israel

Dintre obiectivele turistice mai puțin încărcate religios mi-au placut Acra, Masada și Haifa. În Ierusalim așa cum spuneam aș mai reveni cel puțin odată. Poate după ce citesc biblia. Mi-a plăcut așa cum spuneam senzația că ai ajuns în sfârșit pe Pământ Sfânt.

Ce nu mi-a plăcut în Israel

Nu mi-a plăcut în mod evident că israelienii profită nepermis de mult de turiști, cu prrețurile lor nesimțite. Nu mi-a plăcut că este foarte mare mizerie, mai ales în Ierusalim. Nu mi-au plăcut șoferii israelieni. Mi s-au părut extrem de nesimțiți. În rest despre israelieni … ce să zic, i-am cunoscut destul de puțin. Dar cât i-am cunoscut nu mi-au dat un sentiment prea plăcut.

Concluzie

Israelul merită vizitat cel puțin o dată. Ierusalimul ar trebui vizitat de mai multe ori.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackback from your site.

calator365.ro

Urmariti calator365.ro pe Facebook.

Inca nu te-ai inscris la newsletter ?

Vei primi cate un email de fiecare data cand mai scriu cate ceva.